wyszukiwanie zaawansowane
1 » 2 » PODWOZIA SAMOCHODÓW. PODSTAWY KONSTRUKCJI3

Kontakt

  • MOTOHELP Konrad Płachta
    ul. Bohaterów Studzianek 13/5
    26-670 Pionki
    tel. 606630773
    NIP: 812-140-63-43
  • E-mail:sklep@infohelp.pl
  • Telefon606630773
  • Godziny działania sklepucodziennie 9.00 - 18.00, w soboty 10.00 - 14.00

Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 
PODWOZIA SAMOCHODÓW. PODSTAWY KONSTRUKCJI
Super promocja

PODWOZIA SAMOCHODÓW. PODSTAWY KONSTRUKCJI

Dostępność: Dostępny

Czas wysyłki: 24 godziny

Koszt wysyłki: od 11,00 zł Dostępne formy wysyłki dla oglądanego produktu:Poczta Polska (przedpłata) - 11,00 zł
Poczta Polska (płatność przy odbiorze) - 15,00 zł
Kurier DPD (przedpłata) - 16,00 zł
Kurier DPD (płatność przy odbiorze) - 20,00 zł
Odbiór osobisty w sklepie - 0,00 zł

Kod producenta: 978-83-206-1400-8

Stan magazynowy:

Kod EAN: 9788320614008

ISBN: 978-83-206-1400-8

tłumacz: Andrzej Reński

język: polski

Autor: Jörnsen Reimpell, Jürgen W. Betzer

Oprawa: miękka

Format: B5

Oprawa: twarda

Ilość stron: 456

Cena: 52,34 zł

Cena poprzednia: 57,75 zł

pozostało tylko do końca promocji !!
Ilość: szt.
Dodaj do koszyka

dodaj do schowka

  • Opis produktu
  • Spis treści
  • Recenzje produktu (0)

PODWOZIA SAMOCHODÓW PODSTAWY KONSTRUKCJI

Zawieszenia i układy napędowe. Opony i koła. Kinematyka i elastokinematyka zawieszeń. Układ kierowniczy. Resorowanie. Podwozie a cały pojazd.

Przegląd najważniejszych zagadnień dotyczących zespołów podwozia samochodów, bogato ilustrowany przykładami rozwiązań konstrukcyjnych, w tym także podwozi samochodów napędzanych na cztery koła. Uwzględniono ogólny układ konstrukcyjny podwozia, dynamikę opon, kinematykę i elastokinematykę zawieszeń, układy kierownicze, dobór elementów sprężystych i tłumiących zawieszeń, dynamikę pojazdu w różnych stanach ruchu, zachowanie stateczności w czasie hamowania, wykorzystanie przyczepności podczas przyspieszania oraz zdolność do pokonywania wzniesień.

Odbiorcy książki: studenci wyższych uczelni technicznych kierunków mechanika o specjalności samochodowej i pokrewnych, słuchacze studiów podyplomowych w zakresie budowy pojazdów samochodowych, inżynierowie o specjalności samochodowej i pokrewnych oraz uczniowie techników samochodowych.

Spis treści:

Przedmowa

Oznaczenia

1. Zawieszenia i układy napędowe

1.1. .Ogólny opis zawieszeń

1.2. Zawieszenia niezależne - opis ogólny

1.2.1. Wymagania

1.2.2. Zawieszenia z podwójnymi wahaczami poprzecznymi

1.2.3. Zawieszenia z kolumnami prowadzącymi

1.2.4. Zawieszenia tylne z wahaczami wzdłużnymi

1.2.5. Zawieszenia tylne z wahaczami skośnymi

1.2.6. Zawieszenia wielodrążkowe

1.3. Zawieszenia ze sztywną osią i zawieszenia z wahaczami sprzężonymi

1.3.1. Zawieszenia ze sztywną osią

1.3.2. Zawieszenia z wahaczami sprzężonymi

1.4. Klasyczny układ napędowy - silnik z przodu, napędzane koła tylne

1.4.1. Zalety i wady klasycznego układu napędowego

1.4.2. Zawieszenia nie napędzanych kół przednich

1.4.3. Zawieszenia napędzanych kół tylnych

1.5. Silnik umieszczony za lub przed tylną osią

1.6. Napęd przedni

1.6.1. Stosowane rozwiązania

1.6.2. Zalety i wady napędu przedniego

1.6.3. Zawieszenia przednich kół napędzanych

1.6.4. Zawieszenia nie napędzanych kół tylnych

1.7. Napęd wszystkich kół

1.7.1. Zalety i wady

1.7.2. Ręcznie włączany napęd drugiej osi w samochodach osobowych

1.7.3. Ręcznie włączany napęd wszystkich kół w samochodach ciężarowych i terenowych (wielozadaniowych samochodach osobowych)

1.7.4. Stały napęd wszystkich kół z wykorzystaniem zespołów samochodu osobowego o napędzie przednim

1.7.5. Stały napęd wszystkich kół z wykorzystaniem zespołów samochodu z klasycznym układem napędowym

1.7.6. Przegląd rozwiązań układów napędu czterech kół

2. Opony i koła

2.1. Wymagania dotyczące ogumienia

2.1.1. Zamienność

2.1.2. Wymagania w odniesieniu do samochodów osobowych

2.1.3. Wymagania w odniesieniu do samochodów ciężarowych

2.2. Rodzaje opon

2.2.1. Opony diagonalne

2.2.2. Opony radialne

2.2.3. Opony bez dętkowe czy dętkowe

2.2.4. Stosunek wysokości do szerokości opony

2.2.5. Wymiary opon i ich oznaczenia

2.2.6. Nośność opony a ciśnienie powietrza

2.2.7. Oznaczenia opony na ścianie bocznej

2.2.8. Efektywny obwód toczenia i prędkość jazdy

2.2.9. Wpływ opon na wskazania prędkościomierza

2.2.10. Rzeźba bieżnika

2.3. Koła

2.3.1. Terminologia

2.3.2. Obręcze do samochodów osobowych, dostawczych i ich przyczep

2.3.3. Koła do samochodów osobowych, dostawczych i ich przyczep

2.3.4. Mocowanie kół

2.4. Własności sprężyste

2.5. Niejednorodność budowy

2.6. Opór toczenia

2.6.1. Opór toczenia podczas jazdy na wprost

2.6.2. Opór toczenia w ruchu krzywoliniowym

2.6.3. Pozostałe czynniki

2.7. Współczynnik przyczepności przylgowej i poślizgowej wzdłużnej

2.7.1. Poślizg

2.7.2. Współczynniki przyczepności

2.7.3. Wpływ nawierzchni

2.8. Współczynnik przyczepności poprzecznej

2.8.1. Siły boczne, kąt bocznego znoszenia i współczynnik przyczepności

2.8.2. Charakterystyka sterowności pojazdu

2.8.3. Współczynniki przyczepności i poślizg

2.8.4. Siły boczne na suchej nawierzchni

2.8.5. Wpływ różnych wielkości

2.9. Wypadkowy współczynnik przyczepności

2.10. Moment stabilizacyjny opony i ramię momentu stabilizacyjnego

2.10.1. Moment stabilizacyjny- opis ogólny

2.10.2. Ramię momentu stabilizacyjnego

2.10.3. Czynniki wpływające na moment stabilizacyjny kół przednich

2.11. Moment przechylający opony i przesunięcie punktu przyłożenia sił

2.12. Reakcja na zmianę siły napędowej

2.12.1. Reakcja na zmianę siły napędowej w następstwie zmiany sił pionowych

2.12.2. Reakcja na zmianę siły napędowej wynikająca z momentu stabilizacyjnego opon

2.12.3. Wpływ kinematyki i elastokinematyki

3. Kinematyka i elastokinematyka zawieszeń

3.1. Cel regulacji ustawienia kół

3.2. .Rozstaw osi

3.3. .Rozstaw kół

3.4. Środki bocznego przechyłu i oś bocznego przechyłu

  • Terminologia
  • Oś bocznego przechyłu
  • Środek bocznego przechyłu zawieszeń niezależnych
  • Środek bocznego przechyłu zawieszenia ze wzdłużnymi wahaczami sprzężonymi
  • Środek bocznego przechyłu zawieszenia z osią sztywną

3.5. Kąt pochylenia koła

  • Wartości kątów pochylenia koła, wartości zalecane
  • Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z kinematyki
  • Wykreślne wyznaczanie zmian kątów pochylenia kół
  • Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z przechyłów poprzecznych podczas jazdy na zakręcie
  • Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z elastyczności zawieszenia

3.6. .Zbieżność i samosterowność

  • Kąt zbieżności i odchylenia osi - wartości liczbowe i tolerancje
  • Zmiana zbieżności wynikająca z kinematyki
  • Zmiana zbieżności wywołana przechyłami poprzecznymi nadwozia
  • Zmiana zbieżności i kątów skrętu kół pod działaniem sił bocznych
  • Zmiana zbieżności pod wpływem sił wzdłużnych

3.7. Kąt skrętu kół i przełożenie układu kierowniczego

  • Kąt skrętu kół
  • Średnica zawracania i obrysowa średnica zawracania
  • Kinematyczne przełożenie układu kierowniczego
  • Przełożenie dynamiczne układu kierowniczego

3.8. Moment stabilizacyjny układu kierowniczego - opis ogólny

3.9. Kąt pochylenia osi zwrotnicy i promień zataczania

  • Zależność między kątem pochylenia osi zwrotnicy a promieniem zataczania
  • Ramię działania siły hamowania
  • Ramię działania sił wzdłużnych
  • Zmiany promienia zataczania

3.10. Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy

  • Odcinek wyprzedzenia i kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy
  • Kąt wyprzedzenia w ruchu na wprost
  • Momenty stabilizacyjne podczas jazdy na zakręcie
  • Zmiany kątów pochylenia koła oraz kątów pochylenia i wyprzedzenia osi zwrotnicy wywołane skrętem kół
  • Zmiany kąta wyprzedzenia osi zataczania zwrotnicy w zależności od ugięć przedniego zawieszenia
  • Obrót wspornika tylnego koła w wyniku jego ruchu pionowego
  • Rozkład siły pionowej wynikający z kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy
  • Wartości regulacyjne i tolerancje

3.11. Przeciwdziałanie przechyłom wzdłużnym nadwozia podczas hamowania i przyspieszania

  • Terminologia
  • Przedni środek przechyłu wzdłużnego
  • Tylny środek przechyłu wzdłużnego

3.12. Pomiary geometrii podwozia

  • Oprzyrządowanie do pomiaru i kontroli geometrii podwozia
  • Pomiar zmian kątów wyprzedzenia i pochylenia osi obrotu zwrotnicy, pochylenia koła oraz zbieżności

4. Układ kierowniczy

4.1. Budowa układu kierowniczego

  • Wymagania
  • Układ kierowniczy w przypadku niezależnego zawieszenia kół
  • Układ kierowniczy w przypadku sztywnej osi przedniej

4.2. Zębatkowa przekładnia kierownicza

  • Zalety i wady
  • Odmiany rozwiązań konstrukcyjnych
  • Zębatkowa przekładnia kierownicza bez wspomagania z drążkami poprzecznymi mocowanymi do końców listwy zębatej
  • Zębatkowa przekładnia kierownicza bez wspomagania z drążkami poprzecznymi mocowanymi w środku listwy zębatej

4.3. Układ kierowniczy z przekładnią śrubowo-kulkową

  • Zalety i wady
  • Przekładnia śrubowo-kulkowa

4.4. Układy kierownicze ze wspomaganiem

  • Hydrauliczne układy wspomagania
  • Układy kierownicze ze wspomaganiem elektrohydraulicznym
  • Układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym

4.5. Kolumna kierownicy

4.6. Tłumik układu kierowniczego

4.7. Kinematyka układu kierowniczego

  • Wpływ rodzaju i położenia przekładni kierowniczej
  • Trapez i trójkąt układu kierowniczego
  • Drogości i położenie drążków poprzecznych

5. Resorowanie

5.1. Wymagania dotyczące komfortu

  • Komfort związany z pionowymi drganiami nadwozia
  • Komfort związany z toczeniem się kół
  • Przeciwdziałanie przenoszeniu się drgań własnych zespołu napędowego

5.2. Masy, częstotliwości drgań własnych i współczynniki sztywności

5.3. .Masy i obciążenia osi

  • Masa własna pojazdu
  • Dopuszczalna masa całkowita
  • Dopuszczalna ładowność
  • Masa konstrukcyjna
  • Dopuszczalne obciążenia osi
  • Rozkład obciążenia na osie wg ISO 2416

5.4. Charakterystyki sztywności zawieszeń

  • Zawieszenie przednie
  • Zawieszenie tylne
  • Charakterystyka sztywności zawieszenia a zachowanie się pojazdu w ruchu krzywoliniowym
  • Skoki kół w przypadku wahaczy wzdłużnych

5.5. Rodzaje elementów sprężystych

  • Pneumatyczne i gazowe elementy sprężyste
  • Stalowe elementy sprężyste
  • Ograniczniki skoku i dodatkowe elementy sprężyste

Stabilizatory

5.6. Amortyzatory

  • Sposoby zabudowy
  • Amortyzatory dwururowe bezciśnieniowe
  • Amortyzatory dwururowe niskociśnieniowe
  • Amortyzatory jednorurowe wysokociśnieniowe
  • Amortyzatory jednorurowe bezciśnieniowe
  • Wykres pracy amortyzatora i charakterystyka tłumienia
  • Mocowania amortyzatorów

Ograniczniki skoku i dodatkowe elementy sprężyste

5.7. Zestawy amortyzatorów ze sprężynami

5.8. Kolumny prowadzące

  • Rozwiązania kolumn prowadzących
  • Kolumny prowadzące z amortyzatorem dwururowym bezciśnieniowym
  • Kolumny prowadzące z amortyzatorem dwururowym niskociśnieniowym
  • Kolumny prowadzące bez sprężyn

5.9. Zmienne tłumienie

6. Podwozie a cały pojazd

6.1. Środek masy pojazdu i nadwozia

  • Wpływ położenia środka masy na zachowanie się pojazdu w czasie jazdy
  • Wyznaczanie położenia środka masy pojazdu
  • Masy osi i ich środki mas
  • Masa nadwozia i jego środek masy

6.2. Masowe momenty bezwładności

6.3. Hamowanie

  • Proces hamowania
  • Stateczność hamowania
  • Obliczanie kąta wzdłużnego przechyłu nadwozia
  • Wpływ środków przechyłu wzdłużnego
  • Współczynnik i kąt przeciwdziałania przechyłowi wzdłużnemu podczas hamowania

6.4. Napęd

  • Przyspieszanie
  • Zdolność pokonywania wzniesień
  • Granica poślizgu

6.5. Modułowe systemy konstrukcji samochodów

Literatura

Skorowidz wymienionych w tekście rozwiązań zespołów samochodów według marek

Skorowidz firm produkujących wymienione w tekście podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego

Skorowidz rzeczowy

Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.

Napisz recenzję
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl